måndag 26 juli 2010

Det är roligt att laga mat!

Ugnstektkyckling

(foto av mig)

Färsk hel kyckling det smakar fågel... jättegott! Det går inte att jämföra med ICAs och Stinas färdigkryddade foliepaket eller de djupfrysta kycklingfiléerna (vissa innehåller mest vatten, urk). Tacka vet jag hel färsk kyckling... det smakar som kyckling ska smaka!

Busenkelt recept som jag varierar efter vad jag har hemma och vilken årstid det är. Inspiration från min mentor Monika Ahlberg men med mina egna idéer o kryddor. Våga du också! Sluta och köp halvfabrikat och djupfryst!
  • stor hel färsk kyckling (ta den största du hittar)
  • skölj kycklingen in och utvändigt o torka av den med hushållspapper
  • gnid in den med salt o vitlökspeppar
  • pensla den med Julita rapsolja citron (finns på coop)
  • Hacka färska+torkade örter, blanda sedan med olivolja (jag tar det jag har i mitt örtkryddland o i skafferiet). Stoppa in örtröran lite här o var där skinnet är löst o under vingarna.
  • lägg även i lite av örtröran i buken + oliver utan kärnor, vitlöksklyftor och lagerblad
  • lägg kycklingen på ett galler i ugnen i 200-225 grader ovanpå en långpanna med 5 dl vatten, 2 msk olivolja, vitt matlagningvin och lagerblad
  • släng på små fina snittade borstade potatisar på gallret
  • ca 60 min. i ugnen, vänd kycklingen då o då
Såsen...
  • smält smör i en gryta och vispa ner mjöl till en slät redning
  • späd med buljongen från långpannan + grädde
  • krydda rikligt med dragon (eventuellt lite salt o peppar)
Lovar att detta är jättegott! Lycka Till!
Kram till alla... Anna

Inga kommentarer: