onsdag 25 augusti 2010

En lå-å-ång tisdag!

Uppsala igår morse...
  • 04.14 väcker mobilen oss
  • 05.00 skjutsar Lasse mig in till stan
  • 05.35 går tåget till Uppsala
  • 08.05 är jag framme
  • 08.15 cappuccino & kanelbulle på mysigt café
  • 09.15 upprop och presentation
  • 10.15 paus... jättemånga trevliga kurskamrater
  • mer information, 12.00 lunch
  • 13.00 föreläsning och jag höll på att somna, fick verkligen kämpa
  • 14.15 en liten paus i solen + starkt kaffe
  • 16.00 dagen slut! T R Ö T T
  • 16.39 går tåget hem... tar en extrastor Red bull
  • Lasse möter mig vid tågstationen
  • Kommer hem 19.30 och träffar alla barnen
  • Vi har en liten kräftskiva som världens finaste dotter Ida hjälpte till att fixa...
  • Vi har det jättetrevligt o mysigt!
  • 23.00 somnar jag på bumsen!

Världens godaste Västerbottenpaj till kräftor:
  • Ingredienser

    Fyllning

    Gör så här

    1. Sätt ugnen på 200°C.
    2. Hacka ihop vetemjöl, salt och finfördelat smör. Gärna i matberedare. Tillsätt vattnet. Arbeta snabbt ihop till en deg.
    3. Tryck ut degen i en pajform, gör kanten hög. Nagga degen och låt den vila i kylskåpet 30 minuter. Vispa upp ägget och pensla skalet.
    4. Förgrädda pajskalet i 10 minuter. Ta ut pajen och sänk värmen till 150°C.
    5. Koka upp mjölk och grädde, dra åt sidan. Blanda i osten, rör om tills den har smält.
    6. Knäck äggen i ostblandningen och blanda i sockret. Krydda med salt och svartpeppar. Häll fyllningen i pajskalet. Grädda pajen i 45 minuter
    .

Gott med en bönsallad till pajen. Gör så här: Hackad persilja, oliver, rödlök och tomater. Blanda allt i fin olivolja med olika sorters böner och krydda med salladskrydda.

Sen pricken över i:t, hårt tunnbröd i en korg och i en skål med mammas röra som klickas på brödet mmmmmm... så gott! Mammas röra är från när jag var liten. Vispa grädde, blanda i Ejderns kaviar och klipp i rikligt med dill! GOTT Gotti gottgott!

Efterrätt en paj som Johanna ville ha receptet på och det hittar du i mina tidigare matinlägg!

Lycka Till!

(alla foton och kollage av mig)

Kram till alla... Anna

Inga kommentarer: