onsdag 15 december 2010

Stök och bök och mycket mjöl...

Mysig mor dotterkväll med lusse- och pepparkaksbak
med Absolut Christmas ur högtalarna



Lotta ska bjuda klassen på fika imorgon! 
Hon har planerat det länge... och vilket bestyr... hon jobbar på så frenetiskt och allt blir så fint! 
Pepparkaksgubbarna o gummorna har hon med kristyr skrivit klasskompisarnas namn.
Jätterolig idé som hon kom på själv!

Jag har världens bästa pepparkaksdeg som jag gör själv!
2 dl vatten
300 g smör
4,5 dl socker
1 dl sirap
1 msk ingefära
1 msk kanel
1 msk nejlika
2 tsk kardemumma
1 msk bikarbonat + 14 dl vetemjöl

Och lussebullarna blir aldrig torra med kesella!
Du ska ha en skön kväll och kram till alla... Anna

{alla foton av mig}

kvällens soundtrack med Kurt Olsson och Damorkestern...

8 kommentarer:

Habibty sa...

Vilka fina pepparkakor och så glada hennes klasskompisar ska bli!

Kram Nina

Anneli Stålberg sa...

Mysigt! Jag hade fyra mjöliga barn i mitt kök igår :)
Kram!

Anonym sa...

Så himla mysigt! Kramar, Maria.

Channal sa...

mmmm... supermysigt och så kul! Ja, hennes klasskompisar kommer nog bli glada! Kramar Anna

Sahra sa...

En icke helt ergonomisk arbetsställning dock. Haha. Fina peppisar. Jag gör aldrig pepparkaksdeg själv. Tycker det är svårt att få den bra. Vad gäller kesella i lussedegen...jag tycker dom blir klibbiga. Fast mer på utsidan är inne om du förstår vad jag menar. Vad gör jag då för fel? Vad penslar du dom med. Ciao/S

Channal sa...

Hejsan Sahra! Haha ja, jag fick ner henne på stolen! Den degen kan ingen misslyckas med o de blir extra goda! Lovar! Superenkelt utan en kitchenaid! Mina lussebullar blir bara goda, ej klibbiga! Ha dem 5 min. längre i ugnen. Jag penslar bara med lite ägg! Ciao ciao!

Miss Marie sa...

Härligt med pepparkaksbak! Och vilken snygg tapet ni har!

Kakaobönan sa...

Mysigt ni ser ut att ha det!
Lotta kommer att göra succé när hon ska bjuda på fika!
Kram