lördag 1 januari 2011

Crème de la Crème à la Nyårsafton!

Nyårssupén...
  • förrätt Crème Nino blev en fullträff!
  • huvudrätt färsk lax i ugnen med pestotäcke och soltorkade tomater till pressad potatis, gräddsås med svart rom och smak av citron och lime, riven zucchini stekt i olivolja och vitlök, en liten sallad och vitlöksbröd. Laxen smalt i munnen, såsen blev perfekt!
  • efterrätt Crème brûlée var kul att göra och den blev himmelsk!
Crème Nino är en mycket vacker soppa. En fin inledning på en festlig nyårsmåltid. Den är gudomligt god, ett säkert kort att ha till en bjudning! Lova mig att du gör den någon gång! Jag gjorde den för tre personer. Tog hälften av ingredienserna än vad jag brukar göra.
  • 1 liten gul lök
  • 1 msk smör till stekning
  • 250 g fina små djupfrysta ärter
  • 3,5 dl grönsaksbuljong (vatten+en tärning)
  • 1 dl grädde (tjock grädde)
  • 1 dl champagne
  • smaka av med salt o peppar
Till garnering: Upphottade räkor (chili, paprikapulver, vitlök ) i grillpannan och en kvist färsk dragon.
  • Fräs den finhackade löken i smöret utan att den tar färg. Häll på buljongen och låt det koka upp. Tillsätt de frysta ärtorna och låt det koka i några minuter.
  • Mixa ihop till en slät fin soppa och häll över i en kastrull. Tillsätt grädden och låt soppan koka upp. Smaka av med salt och peppar. Häll i champagnen! Garnera med några räkor och en liten kvist dragon. NJUT! En absolut femma!
Crème brûlèe gjorde jag på morgonen.
  • Först rörde jag ihop 6 gulor och 1 dl socker.
  • Kokade upp 3 dl vispgrädde och 1 dl mjölk som jag hällde över äggblandningen och vispade ihop allt kraftigt.
  • Hällde i smeten i 4 små portionsformar. (vi var tre) Formarna ställde jag i en liten långpanna med kokande vatten som stod upp till halva formarnas höjd.
  • Gräddade i nedre delen i ca 55 min i 150 grader.
  • När brûlèen hade kallnat på kvällen strödde jag på ett tunt lager med brunt rörsocker. Vi använde den lilla brännaren. Vi brände våra egna och det var lite kul! Garnerade med några hallon!
En kul grej jag ska bjuda på nästa gång vi får gäster... och det var så gott! Som en riktig kyss!

Nyårsoutfit...
Mörklila satinfodral med brett skärp Esprit collection-09, coola strumpor som blomstrande tatueringar på benen Lindex och mina favoritskor från Scorett.
Crème de la Crème... jag är svag för vackra matchande underbara under! Detta söta pinup-retro-burlesk-vintage-set finns på Lindex! Till kroppen Biotherms Celluli laser-produkter, bodylotion och Edp Gucci by Gucci... pricken över i:t Nuxe glitterolja!

00.00 lös himlen upp av fyrverkerier!
Underbar middag och mysig kväll hade vi tre... slutet gott allting gott!
{alla foton och collage av mig}

Inga kommentarer: