tisdag 24 april 2012

Skärgårdskryssning...

I helgen mötte vi våren i en regnig skärgård. Det var första gången mannen åkte en Ålandskryssning och andra gången för mig på Birka. När vi satt i bussen upp till Stockholm kändes det som en skolresa. Pirrigt och förväntansfullt!
Vi startade med en läcker trerättersmeny komponerad av kocken och krögaren Fredrik Eriksson på Birkas restaurang Four Season. Vi fick bordet precis vid aktern så vi kunde följa Stockholms skärgård till solnedgången. 
 En flaska Montmain Chablis till maten... 
och vi fick en liten papperspåse med massor av extragott knäckebröd och surdegsbröd!
 Förrätten, inkokt Lofotentorsk med räkor och Kalixlöjrom... 
påminde om den vi bjöd på dagen innan!
 Halstrad rödingfilé med potatisterrin, liten gravlaxsallad och gräddig pepparrotssås. 
Perfekt efterrätt bland kobbar och skär med rabarberhallon och vaniljpannacotta.
 Vi avslutade middagen med en cappuccino och mormors mintpraliner...
Sen blev det underhållning, dans, musik och goda drinkar på Birka Cruise Paradise!
(foton av mig)

6 kommentarer:

Lena/isklockan sa...

Mysigt !!

Channal sa...

mmmm... mysigt var det! En liten kul grej att göra någon gång i livet tillsammans. Kram!

Annika sa...

Love it!! NOG kan man kryssa ypperligt mellan Sverige och Finland!! DET vet jag! OCH jädrigt GOD mat har de ombord.
GLAD att ni hade en toppenresa!!
Jag gillar verkligen de där kryssningarna. OCKSÅ!!!
KRAMAR!
Bilderna är suuuperfina!!!!

Channal sa...

Håller med! Verkligen jädrigt god mat hade de! Ett enkelt mysigt nöje i 24 timmar är inte fel!

Du är proffs på att kryssa! Det var andra gången jag var på Birka Paradise! Sen har jag åkt Vikingline för att ta mig över till Åland en gång och Mumindalen vid Åbo en gång, det var semester när barnen var små. Men 24-timmarskryssning på Vikingline två gånger tidigare, 1994 och 2004! Så jag kan inte kalla mig proffs! KRAMAR!

Charlie sa ... sa...

Så läckert att kryssa som ni har gjort...lovely! Jag förstår om det känns speciellt och pirrigt. Vilken mat de serverar!
Underbara skärgården också....härligt Anna!

Kram

Channal sa...

Ja, det var härliga 24 timmar! Lite kul att få komma iväg bara vi två! Kram!