måndag 12 november 2012

Fars Dag♥

Fars Dag var det igår! Far lilla far vem är väl som du!
Jo, ingen i hela världen!!
 Jag är en liten sladdis... jag har tre äldre bröder! 
Här är jag bara ett par månader gammal i min pappas famn! 
Älskar den här bilden. Det verkligen lyser kärlek om den
 Här är jag tio år gammal - 1973 i röd Snobbenkeps tillsammans med pappa och Lina. 
Att vara på sjön, ute i skärgården... det är min pappa för mig! 
Tyckte alltid att han var så lik Pippis pappa, Beppe Wolgers!
Självklart firade vi världens bästa pappa och morfar igår!
I januari blir min pappa 89 år! Mina föräldrar är helt klara i knoppen och de har varandra! 
 Mamma, Ida och Teddy
 Sen på kvällen kom mannens grabbar och firade sin bästa pappa
Till efterrätt... kaffe och kärleksmums, mannens favoritkaka!
Vi bjöd på Lövbiffssauté med kapris, kantareller och pressad potatis. 

Receptet bjuder jag på här:
  1. Skala potatis. Koka i lättsaltat vatten. 
  2. Skala och skär 200 g morötter i tunna skivor. Strimla 1/2 purjolök. 
  3. Strimla ca 500 g lövbiff. Bryn lövbiff och kantareller i smör i en het stekgryta. 
  4. Pressa ner 1 vitlöksklyfta. Krydda med lite salt och svartpeppar.
  5. Tillsätt morötterna och stek i ca 3 minuter. 
  6. Tillsätt 2 dl vatten, 2 dl vispgrädde och 1 tärning köttbuljong. Låt sjuda i ca 5 minuter. 
  7. Rör ner 1 burk kapris (avrunnen), purjolök och 3 msk dijonsenap. 
  8. Pressa potatisen. 
  9. Servera lövbiffssauté och pressad potatis med en liten sallad.
Bon appetite!
dagens soundtracks...

Lyssna HÄR på Magnus Ugglas fantastiska tolkning av Olle Ljungströms "Jag och min far". Knappt ett öga torrt runt middagsbordet.

Mando Diao... en favorit "Strövtåg i hembygden".

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig med min iPhone4)

6 kommentarer:

Annika sa...

FINA Bilder!
OCH igår hade jag gärna varit hemma och kramar om min pappa.
Ibland är USA lite för långt bort.
Ack ja...
Receptet låter MMMMMMMMMM så GOTT!!
Kram!!

Channal sa...

Din pappa blir nog glad av att få höra din röst! Ringa går bra om man bor långt bort!

Receptet var uppskattat. Själv tyckte jag det blev lite salt med kaprisen och senapen. Men smakerna var spännande ihop!
KRAM!!

Karla sa...

Hej! Så fina fars-bilder du visar! Tack för att man fick vara med och sett dem, ha en bra dag,Karla.

Channal sa...

TACK! En bra dag till dig med Karla!
KRAM!

Felicia sa...

Vilka härliga bilder Anna :) man blir så glad varje gång man läser bloggen!
KRAM

Channal sa...

Vad kul att bloggen gör dig glad Felicia! KRAM!!