måndag 10 februari 2014

Smaklig lyx - Tarte flambée


Just nu tycker jag synd om mig själv! Suck... avskyr att gnälla o må skit! Regnar gör det också! Morr...
Regnet gör att all snö försvinner mer och mer... det är ju positivt i alla fall!


Helst ligger jag under täcket med laptopen på magen som nu...
Men tidigare idag krävdes det mat här hemma! 
Smaklig lyx - Tarte flambée - hmm... jo, det är pizza på franska!
Pizza är pizza, och från Italien med tomatsås. Tarte flambée är väl egentligen ingen pizza. 
Men för mig är det här "pizzan" från Alsace. Tarte flambée är det franska namnet på rätten.


Tarte flambée med kronärtskocka, timjan, lök och Brie de Meaux... oh lá lá!
Den ser väldigt beige ut men med några paprikaringar och nygräddad så är denna pizza bara bäst!
Det är ingen dietmat precis. Men vad gör det denna tid av året! Den mättar både magen och själen!


  • Sätt ugnen på 250 grader. Sätt in en plåt i ugnen. 
  • Finstrimla 2 gula lökar. Stek löken på medelvärme i lite smör 2-3 min. Krydda med torkad timjan, salt vitlökspeppar och 1 msk flytande honung. Stek i ytterligare 1-2 min. 
  • Skär ca 200 g Brie de Meaux i ½ cm tjocka skivor. Läs om brie HÄR!
  • Lägg ut 1 förp färdig pizzadeg. Kavla ut botten om du vill ha en tunnare pizza. 
  • Bred på 1 burk kronärtskockskräm. Sprid ut den stekta löken och toppa med bitar av Brie de Meaux.
  • Lägg över pizzan med bakplåtspapper på den heta plåten. Gratinera mitt i ugnen 12-14 min. 
  • Salladsdressing: blanda 2 tsk dijonsenap, 2 tsk flytande honung, 1 1/2 msk vitvinsvinäger, 1 msk olja och 2 krm salt i en rymlig salladsskål. 
  • Fänkålsallad: halvera 2 fänkål. Skär bort roten och strimla fänkålen så tunt som möjligt. Skär 150 g haricots verts i små bitar och blanchera allt 1 min i lättsaltat vatten. Blanchera innebär att man hastigt kokar något som sedan snabbt kyls ner i iskallt vatten.
  • Blanda ner allt i dressingskålen. 
  • Servera nygräddad tarte flambée med krispig fänkålssallad


Bon appétit!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig med min CanonG12)

30 kommentarer:

Home2tiny sa...

Mmmmm all denna goda mat du bjuder oss på. Lagade din kyckling i lördags o my sååå god. Såsen alltså, det som blev över åt jag som soppa till lunchen idag, ha, ha. Kramisar Tina

Mamma C sa...

Vilken lyxig pizza förstår att den smakar gudomligt.
Kram Mamma C

hemma hos lilla mej sa...

Mums vad gott det låter .Kramar Rits

hemma hos lilla mej sa...

Kram Rita ska det stå

Anne-Marie sa...

Nu blir jag hungrig. :) Ser fantastiskt gott ut.
Säger verkligen fransmän tarte flambée till vardags? Har faktiskta aldrig hört denna benämning.
Din kökslampa ser precis ut som den min mamma hade. Fick litet minnen nu av min mamma - hon gick bort i juli 2013.
Kram!!

dianasdrömmar sa...

Då är vi 2 som tycker synd om varandra..tandvärk och ögonmigrän i en vecka suck, hoppas imorgon blir en bättre dag stor kram Diana

Habibty sa...

Såna dagar är inte kul. Men du har det himla mysigt omkring dig och maten ser underbar ut och inspirerar mig till helgens middag. Hoppas du känner dig bättre snart! Kram Nina

Channal sa...

Vad kul att du också gillade den. Haha samma här. Den såsen är god som soppa =)

KRAM!!

Channal sa...

Jättegod pizza som värmer både magen och själen.

KRAM!!

Channal sa...

Jättegod, fast det är ingen dietmat precis. Men vad gör det denna tid av året!

KRAM!!

Channal sa...

Kram igen Rita! Ibland går det för fort på tangenterna =)

Channal sa...

Pizza är pizza och från Italien med tomatsås. Tarte flambée är väl egentligen ingen pizza. Men för mig är det här en ”pizzan” från Alsace. Tarte flambée är det franska namnet på rätten.

Kul, det är en Louis Poulsen PH 3/4! En fin klassiker.

KRAM!!

Channal sa...

Usch! Stackars oss! Kryapådigkram!!

Channal sa...

Tack rara du! Nej, det är inget kul! Men äta bör man... det blir gott till helgen!

KRAM!!

anettan sa...

Det ser super gott ut. Hoppas det känns bättre idag. KramAnette

Annika sa...

OJ vad det där ser GOTT UT!
Flämt!
Blir akut sugen.
OCH så hoppas jag att du mår bättre nu.
Krya, krya!!
Kramar!!

Channal sa...

Tack rara!
Den var supergod!

KRAM!!

Channal sa...

Tack tack rara!

Den pizzan är bjudmat :-) Så god!

KRAM!!

Martina sa...

Ja man behöver absolut mer och framför allt mer värmande mat pa vintern. Och den där tarte flambée sag underbart god ut.
Hoppas du känner dig bättre nu!
Stora kramar

Livskraft sa...

Brie både på pizza och i paj är ju fantastiskt gott, förstår att den är helt gudomligt god.
Kram

Anneli Stålberg sa...

Det ser ljuvligt gott ut!
Kram!

Channal sa...

Längtar verkligen efter lite värme och sol! Det finns det inte mycket av här uppe i Norden. Dina soliga färgglada och blåa bilder från Nice värmer lika gott som en tarte flambee!

Tack, mår så där :-( KRAM!!

Channal sa...

Brie kan jag äta som ett äpple eller som en stor tårtbit! Galet gott till frukost middag kväll!

KRAM!!

Channal sa...

Tog även en bit igår! Ljuvligt god... KRAM!!

Ninelin sa...

Mycket gott! :-)

Kram N

Channal sa...

Citerar John Botvid: "gottigott, gott".

KRAM

Johanna Stålros sa...

Hoppas du kryar på dig vännen, vilket recept behöver alltid få nya ideer för man kör fast i sina spår;) Kram

Channal sa...

Tack! Lite piggare kanske!

Inspiration kan vi behöva då o då! Kul med nya smaker.

KRAM!!

Husbilen Tuzzen sa...

Här har vi nästan ingen snö kvar heller. Lite trist för det blir så mörkt igen. Men det ger en liten försmak att våren kanske är på G.
Kram Helén

Channal sa...

Dagarna är längre! Nu är det ljust kl åtta på morgonen och fem på kvällen. Sen så har jag hört talgoxen! Ett vårtecken.

KRAM!!