måndag 10 november 2014

Annas kök!

Hej fina du! Är du sugen på lite god mat? 
Då ska du kolla in recepten här...

Pasta gamberetto med chili och persilja...


Pasta med sting och  räkor till ett glas torrt vitt vin passar mig... supergott!
  • Finhacka en gul lök, 4 vitlöksklyftor, en bit purjolök och 1/2 röd chili. 
  • Fräs lök, vitlök och chili på medelvärme i olivolja i en rymlig stekpanna, 2-3 min. 
  • Tillsätt 1,5 dl vitt matlagningsvin och låt sjuda 3-4 min. 
  • Tillsätt skalade räkor och en ask halverade körsbärstomater. 
  • Krydda med lite salt. Låt koka ihop 1-2 min. 
  • Blanda ner kokt pasta och 1/2 ask persilja i såsen. 
  • Servera direkt! Mmmmmm... mums!





Kycklingrullader med sötsyrlig dillsås och rostade rotfrukter...

  • Sätt ugnen på 250 grader. 
  • Skala och skär en bit rotselleri (ca 250 g) och 2 morötter i mindre bitar. Skär två stora bakpotatisar i klyftor och klyfta en rödlök. 
  • Lägg allt i en ugnsform och blanda med lite olivolja, salt och svartpeppar. Tillaga i övre delen av ugnen 25-30 min. 
  • Blanda 50 g färskost Philadelphia och 2 msk fryst dill i en skål. 
  • Fördela dillfärskosten i de tunna kycklingfiléerna och rulla ihop. 
  • Krydda med salt och grovmalen svartpeppar. Bryn kycklingen på båda sidor i lite olivolja. Lägg över i en ugnsform och tillaga klart i nedre delen av ugnen (under rotfrukterna) 12-15 min, eller tills kycklingen är genomstekt. 

Godaste såsen som är pricken över i:t till kycklingrulladerna.
  • Sötsyrlig dillsås: finhacka 1/2 gul lök. Fräs i lite olivolja i en liten kastrull. Blanda ner 2 1/2 dl vatten, 50 g färskost och 1/2 tärning kycklingbuljong. Låt sjuda 8-10 min. Tillsätt 1 tsk socker, 1 tsk ättika och 1 msk fryst dill till såsen. Mixa med stavmixer. 
  • Servera färskostfylld kyckling med rostade rotfrukter och sötsyrlig dillsås till ett glas rött. Festligt och gott!

Gårdagens Farsdagsmiddag!
Lammfärsbullar med rostad bulgursallad, hasselnötter och citronyoghurt...

  • Sätt ugnen på 250 grader. 
  • Tärna en aubergine (ca 200 g) och strö över med lite salt och låt ligga och dra 5-10 min. 
  • Klyfta en rödlök och lägg på en plåt tillsammans med tärnad aubergine. Blanda med lite olivolja och tillaga i övre delen av ugnen 15-17 min. 
  • Hetta upp en stekgryta med lite olivolja. Tillsätt 3 dl bulgur och fräs 2 min.  Tillsätt 6 dl vatten och en tärning kycklingbuljong. Sänk temperaturen och sjud under lock ca 15 min, eller tills bulgurn är klar.
  • Citronyoghurt: blanda 2 dl matyoghurt med finrivet skal från en citron och en pressad vitlöksklyfta i en skål. 
  • Blanda i en bunke: 2 msk ströbröd, 4 msk mjölk, två pressade vitlöksklyftor, 4 rågade krm spiskummin, 2 krm malen kanel, 1 tsk salt och 1 krm cayennepeppar. Blanda ner ca 250 g lammfärs och forma färsen till köttbullar. 
  • Stek lammfärsbullarna i lite olivolja i en stekpanna 5-6 min, eller tills de är genomstekta. 
  • Rulla köttbullarna i 1/2 påse hackade hasselnötter. 
  • Tärna 1 tomat. Blanda kokt bulgur med rostade grönsaker, tomat och 1/2 ask persilja. Smaka av med salt och svartpeppar. 
  • Servera till lammfärsbullarna, bulgursallad och citronyoghurt. Jättegott!

Kvällens middag blev en supergod och len soppa!

Jordärtskockssoppa med ärtpesto och Paulúns knäckebröd...


  • Finhacka en gul lök och två vitlöksklyftor. Skala och skär 250 g jordärtskockor och 1/2 bakpotatis i mindre bitar. Fräs allt i lite olivolja i en rymlig kastrull. Tillsätt 1 dl vitt matlagningsvin, 6 1/2 dl vatten och 1 tärning grönsaksbuljong. Låt sjuda under lock 18-20 min, eller tills jordärtskockorna är helt mjuka. 
  • Blanda ner 100 g färskost Philadelphia och sjud i ytterligare 2-3 min. 
  • Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt och svartpeppar. 
  • Lägg 1/2 förp gröna ärter (tinade), 1/2 påse hackade hasselnötter, 1 msk vatten, 1 msk olivolja, 1 tsk vitvinsvinäger och 2 krm salt i en mixerbunke. Pressa ner 1 vitlöksklyfta och mixa till en pesto med stavmixer. 
  • Servera soppan med ärtpesto och örtknäcke... underbart gott med soppa!


Bon appétit!

Kram till alla... Anna
(bilder fotade av mig) 

18 kommentarer:

Mamma C sa...

Gud så mycket goda recept du kommer med. Nu vill jag hem till mitt kök så jag kan laga mat igen. Inte lätt att göra stormiddagar i detta lilla kök just nu.
Kram mamma C

Channal sa...

Lyxigt med restaurangbesök men den godaste maten lagar vi hemma!

KRAM!!

Unknown sa...

Oj vad gott allt lät, blev riktigt hungrig nu:) vi kommer ha restaurangmiddag nästa helg med min pappa, denna söndag blev det bara lite fika. Kram Pernilla

Home2tiny sa...

Jisses nu blev jag vrålhungrig så här halv elva på kvällen. Den där räkgrytan måste jag testa låter o ser hur god ut som helst. Kramisar Tina

Charlie sa ... sa...

Å Anna!! Ditt kök är oslagbart. Din mat är fantastisk och jag är så glad att jag ska äta middag snart för nu blev jag helt galet hungrig. Tack för recepten!! Och tack för underbara ord hos mig....blir så glad! <3

Love!! xo
Lotta

Sahra sa...

Mums. Allt lät gott och räkorna tror jag det får bli ikväll
Kram

Villa Ell sa...

Det såg riktigt gott ut.. all mat inspo behövs! Annars händer det lätt hemma hos oss att samma middagar rullar

kram och fin tisdag till dig
Sandra

Annika sa...

ALLTSÅ!! JA!!!! GUD så gott. Sitter här och blir akut hungrig. Jag kommer absolut att göra flera av de recept du gett oss här. TACK!!
Underbart!!
Kram!!

Channal sa...

Mysigt att ha något att se fram emot! KRAM!!

Channal sa...

Den är jättegod! Lovar :-) KRAM!!

Channal sa...

Kan bara säga detsamma! Du sprider så mycket glädje här i bloggvärlden!

KRAM!!

Channal sa...

Räkröra är alltid gott! Den här mumsfilibabba!! Precis som paradisräkor med ris :-)

KRAM!!

Channal sa...

Kul med lite inspiration! Lätt och köra i samma spår! Men gott det också.

KRAM!!

Channal sa...

Tack! Kul att du använder recepten. Alltid mysigt och gott med ny inspiration! Så varsågod Annika!

KRAM!!

anettan sa...

Fina tips, ser gott ut. Kram anette

Channal sa...

VARSÅGOD!! KRAM!!

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Tusen tack för recepten, låter jättegott alltihop ! Men räkorna tänker jag göra på fredag! Låter supergott, och lätt!
Kram, tack och trevlig onsdagskväll

Channal sa...

Varsågod! Kul att få dela recept med dig!

KRAM!!