lördag 9 april 2016

Ooohh, vad en liten gumma kan gno!

Hej alla vackra själar! Här skiner solen men jag sitter här inne och gnor!
Igår efter jobbet åkte jag in till stan och handlade hem matkassar till min föräldrar.
Då fick jag syn på två mässingsljusstakar Liljan från Skultuna som jag har sett sedan barnsben och nu på bloggar.
Tittade lite på dem och då säger mamma att de är mina! VA, sa jag. De är ju SÅ FINA!
De ärvde jag efter min gudmor, moster Aina 1973. Tänk vad man har utan att veta... kändes fint!


Vill du nå't, får du inte ligga och bara glo. 
Va som jag, va pigg och vaken och håll igång, och gnugga staken, för ooohh, vad en liten gumma kan gno.



Oooh, vad en liten gumma kan gno. Jämt och nu, är alltid trötta. Vi står i, fast vi är nötta. 
Man får stå på, om man ska få det som man helst vill ha det. Ooooh, vad en liten gumma kan gno.


Vill du nå't, får du inte ligga och bara glo. 
Va som jag, häng med i svängen och somna sen, så nöjd i sängen, för oooh, vad en liten gumma kan gno.



Vill bjuda på något riktigt gott som vi åt igår innan Let's Dance. Det blev en fredagskväll i Västindien...

Jamaican gingerpork och ananassalsa.



 Ca 300 g grytbitar av fläskkött och klyfta 1/2 rödlök. 
Fräs tillsammans med två pressade vitlöksklyftor i en stekgryta med olja 4-5 min. 
Pudra över 1 msk vetemjöl och krydda med 6 krossade kryddpepparkorn, 1 1/2 krm malen ingefära och 1 krm malen kanel. 
Blanda ner 1/2 dl japansk soja och 2 dl Ginger sparkling. Låt sjuda 20-30 min. tills köttet är mört.
Smaka av (rikligt) med kryddan Jamaican Jerk och lite salt.


Ananassalsa är JÄTTEGOTT och passar perfekt till sommargrillat!
 Finhacka 1/2 rödlök och 1/2 röd chili. Strimla 1/2 förp mynta. 
Lägg allt i en skål och blanda med finrivet skal från 1 lime och pressad saft från halva limen.
Skala och tärna 1/2 söt ananas och blanda ner i hacket. 


Klyfta resten av den använda limen. Servera till gingerpork med ananassalsa och ris.
Det blev en succé igår kväll... så gott! Och nu är jag hungrig igen!!

Dagens soundtrack...



Må solen lysa på dig var du än är!

Trevlig helg och kram till alla... Anna

(bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

anettan sa...

Men vilken lycka. De är ju så fina de stakarna. Kram Anette

Anne-Marie sa...

Vilken trevlig överraskning! :)
Verkligen vackra ljusstakar.
Och visst är den lilla gumman flitig och gnor. ;)
Ha en fortsatt fin helg! Kram!

Channal sa...

Verkligen! Och de har varit mina i 43 år :-)

KRAM!!

Channal sa...

En positiv överraskning! Ljusstakarna är så vackra och så inne igen :-)

KRAM!!

Unknown sa...

Grattis till den överraskningen. Älskar Liljan, min första pojkväns mamma och pappa hade dem och jag minns att jag redan då tittade på dem med beundran. Verkligen fina.
Kram
Maria

Channal sa...

En vacker gammal klassiker. Kul att det värdesättes igen. Minns du alla kopparformar folk satt och putsade och hade på köksväggarna. Det blir säkert retro igen :-)

KRAM!!

Home2tiny sa...

Vilken lycka, de ljusstakarna är ju bara såååå fina, själv har jag sneglat på den som kommer i silver nu. Kramisar Tina

Channal sa...

Ja, det kändes som att ha vunnit på Lotto. Jättekul! Silver är så mkt du. Fint!

KRAM!!

Mamma C sa...

Vilken fin överaskning och middagen ska jag prova.
Kram mamma c

Channal sa...

Verkligen en fin överraskning och maten rekommenderar jag! Fast utan pinnar ;-)

KRAM!!

Annika sa...

VAD trevligt att det var dina fina ljusstakar.
Förstår att du blev jätteglad!
De är så fina, och passar så bra i ditt vackra och mysiga rum.
Kramar!

Channal sa...

Tack! Verkligen en trevlig överraskning. De är väldigt tjusiga!

KRAM!!