söndag 1 oktober 2017

Mysig höstlördag!

Hej alla vackra själar! Var ska jag börja?! Tänker jag nu när jag ska börja skriva dagens inlägg.


Jo, jag börjar med det roligaste! 
Igår träffade jag en gammal kär vän som jag lärde känna för 27 år sedan.
På förmiddagen strålade vi samman i ett soligt Linköping vid Bondens marknad.



Vidare mot blommorna... och här blir jag glad!
Med hem kom tre buketter med stora gula, orangea och röda dahlior.



I påsarna hamnade det även hallonsylt, fina ägg, inlagd gurka, tre goda ostar, surdegskavring, 
blåbär-, choklad- o chilimarmelad och mango o ananasmarmelad från östgötabönder.


Färgerna var magnifika i lördagens makalösa höstsol.



Här samlas Östergötlands bönder... och de levererar de mest fantastiska varor allt från potatis till rökt fisk.





Lunchen tog vi på Caffè Crêpes... och JÖSSES vilka goda crêpes de gör!
Jag tog en med kantareller och västerbottenost... säger bara mumsfillibabba!
Och vi kunde sitta ute. Hur underbart skönt är inte det!



Tänk att jag har känt Jaana i halva mitt liv... en häftig känsla.
Varför gör vi inte det här oftare? Så trevligt! Rekommenderas! 
Så ring en vän och och ta en date på stan en för- eller eftermiddag!


När jag kom hem var det viloläge som gällde. För maken och jag skulle ut på Kulturnatten! 
Elva år sedan vi hade vår första riktiga date på just Kulturnatten... september och hösten är vår årstid.
Har ni tänkt på det att det fortfarande är väldigt grönt ute. Väldigt grönt!


Skön jazz i Knäppingsborg och roliga möten med gamla vänner i folkmyllret.



Folkmusik med Symfoniorkestern, körmarathon, orgelfyrverkeri i en stor kyrka, konstutställningar och god mat på det.


Jag tillhör ju de människor som är livsnjutare och lever just därför kanske inte alltid helt hälsosamt. 
Rosa oxfilé, gräddig kantarellsås, ett glas rött... friterad camembert med vaniljglass och varm hjortronsylt.


UNDERBAR DAG... A WONDERFUL DAY! 
Vill liksom säga lördagens innehåll på flera språk för att förstärka upplevelsen!

Maken och jag sov över hos mamma så vi båda kunde ta ett glas på Kulturnatten.
Så vår söndagsmorgon började med en mysig stor frukost hemma hos henne.
Min 92-åriga mamma är fantastisk, så är det bara!


Nu sitter jag här hemma i skinnsoffan med fötterna på bordet och njuter av mina vackra dahlior.
Mannen lagar maten... men nu ropar han visst att jag måste hjälpa honom med såsen.


Skön söndag till dig min kära läsare!

Kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

Mamma C sa...

Vilken härlig och mysig lördag du/ni haft.
Kram Mamma C

Channal sa...

En lång härlig lördag!

KRAM

Sweet Pea sa...

Vilken färgbomb du bjuder på. Jag älskar´t! Blir glad hela jag av färger.
Ser att ni haft en toppendag. Underbart.
Kram Petra

Channal sa...

Tack Petra! Visst blir man glad av färg!

KRAM

Anne-Marie sa...

Vilket fint höstväder ni har.
Underbara färger på torget med mat och blommor.
Såg biblioteksbussen i ditt förra inlägg. Min “äldsta" vän i Sverige kör biblioteksbuss och vilken tur att den finns för barn och vuxna.
Kramar!

Home2tiny sa...

Vilken underbar helg och den marknaden.....skulle jag mer än gärna velat besökt. Vilka blommor helt underbara. Jaaaa din mamma är en helt fantastisk person, vilken energi och glädje hon utstrålar, förstår verkligen var du fått ditt stora varma hjärta ifrån. Kramen T o C

Annika sa...

Så fint allting, och vilken trevlig marknad.
BRA höstväder därtill också.
Så bra att ni kan sova över hos din mamma då ni är i stan. Perfekt ju!
Kramar!

Channal sa...

Visst är det fantastiskt med bokbussen! Så kul att den har överlevt alla nedskärningar!

KRAM

Channal sa...

Tack raraste finaste ni!!

KRAM

Channal sa...

Tack! Ja, det blev en lyckad lördag! Så mycket kul på samma dag.

KRAM

Unknown sa...

Vilken underbar helg!
Kram
Maria

Channal sa...

Hoppas på en kommande lika fin helg.
KRAM