söndag 11 februari 2018

Jag gillar pasta!

 Ja, det gör jag verkligen.
Få saker går att kombinera med så många olika smaker som just pasta. 
Dessutom är pasta oftast både lättlagad och snabblagad mat som vi så ofta behöver nu för tiden!

Här bjuder jag på 4 olika pastarätter... varav tre är vegetariska.

Pappardelle med rostad paprika och parmesan



Det är är en av mina favoriter... supergod och supersnabb!

  • Skär en morot i tunna slantar. Lägg i en skål och blanda med ruccola, lite salt och fin olivolja.
  • Hetta upp lite olja i en stekpanna. Fräs en halv skivad gul lök, 1/2 burk rostad paprika, 1 tsk torkad rosmarin och lite salt i några minuter.
  • Ta pannan från värmen och rör ner 1 dl crème fraîche.
  • Vänd ner nykokt pappardelle i paprikasåsen och salladen. Servera med hyvlad parmesan.


Tortelloni (fylld med soltorkade tomater o mozzarella) med rostad grönsaksås och salvia



  • Skär en halv zucchini i grova bitar. Hacka en 1/2 kruka salvia. Blanda med körsbärstomater, 1 dl vatte, två pressade vitlöksklyftor, 1 msk olivolja, 1 msk tomatpuré, salt och nymald svartpeppar i en smord ugnsdoft. Tillaga högt upp i ugnen, 250 grader med grilleffekt i ca 15 min, tills allt har fått färg. Mosa grönsakerna!
  • Blanda nykokt tortelloni med grönsakssåsen. 
  • Servera med toppad finriven parmesan och färsk salvia


Jag mosade de rostade grönsakerna med en potatismospress.


Blir extra festligt och gott med ett fint franskt ekologiskt rödvin från de bästa odlingslägena i Rhônedalen.
KRYDDIGT och MUSTIGT - Cairanne Grande Réserve.
Detta är ett prisbelönt beställningsvin hos Systemet.





Pasta med tomater, svarta bönor, champinjoner, kronärtskockor, mozzarella och ruccola

  • Fräs 1 förp. körsbärstomater, 1 förp. svarta bönor, en pressad vitlöksklyfta, salt, nymald svartpeppar och en nypa chiliflakes i en het panna med lite olivolja i ca 4 min tills allt mjuknat och fått färg.
  • Koka upp 1 1/2 dl vatten, 1/2 dl av kokvattnet från pastan, 2 msk tomatpuré, 1 tsk torkad oregano, 1 tsk torkad basilika och lite salt.
  • Blanda ner pastan, tomatfräset och en burk avrunna kronärtskockor i kastrullen. Smaka av med salt.
  • Severa med mozzarella i mindre bitar och ruccola.



Tagliatelle med salsicciabiffar och tomatsås
En festmåltid en vardagskväll i vackra färger.

  • Salsicciafärs: 500 g fläskfärs, 1/4 dl potatismjöl, 2 pressade vitlöksklyftor, 1/2 msk salt, 1 tsk svartpeppar, 1 tsk krossade fänkålsfrön, 1 tsk salvia, 1 tsk paprikapulver, några stänk tabasco och 2/3 dl vitt vin. Forma till pannbiffar.
  • Hetta upp lite olja i en stor stekpanna. Fräs en tunt skuren rödlök och biffarna på hög värme 4-5 min. Häll i en 1/2 burk med pastatomatsås i stekpannan. Sänkt till medelvärme och tillsätt en grovt hackad röd paprika, 1/2 dl vatten och 1 msk äppelcidervinäger. Sjud 5-6 min. Smaka av med salt och peppar.
  • Servera biffarna i tomatsås med nykokt tagliatelle och mixade salladsblad. GOTT!

Vi har säkert alla vissa rätter som vi brukar laga som vi vet alltid går hem! 
Bilderna gör dem kanske inte riktigt rättvisa för de är vansinnigt goda och faktiskt också vackra!

Bon Appétit!

Kram till alla... Anna
(Bilder fotade av mig)

12 kommentarer:

Mamma C sa...

Vi gillar pasta här med så tack för dina tips och recept.
Kram Carin

Anne-Marie sa...

Jättegott med pasta och de rätter du visar ser verkligen läckra ut.
Brukar äta pasta varje vecka ett par dagar.
Tänk vad Frank har blivit stor nu. Tiden går fort.
Kramar!

Channal sa...

Varsågod :-)

KRAM

Channal sa...

Pasta är mumsfilibabba!
Visst har Frank blivit stor!

KRAM

Home2tiny sa...

Som alltid ser dina matbilder magiska ut och du är ju en stjärna i köket. Ha en fin dag Anna. stor varm kram Tina

Unknown sa...

Nej det skulle vara svårt att leva utan pasta haha faktiskt sant! Och gärna ett glas rött till det! Ha en fin kärleksfull dag/kväll i dag fina du. Kram

Från Glam till Damm sa...

Mums! Vad gott! Så kul att få ta del av några nya varianter. Pasta år en van mina laster i livet och mest gillar jag typ creamy prawn fettuccine with garlic och chicken pesto fettuccine, alltså lite gräddigare pastarätter. Jag gillar även att laga med spenat pasta, det känns ju nyttigare i alla fall, som tröst. Kram och ha det gott!
Anneli

Channal sa...

Du är nog en större stjärna =) Men TACK!

KRAM

Channal sa...

Ja, visst är det gott med pasta och ett glas rött.

KRAM

Channal sa...

Min favorit är en spagetti carbonara eller en krämig lasagne =) GOTT!

KRAM

vaiybora sa...

We like pasta here with so thanks for your tips and recipes.

หนังใหม่

Channal sa...

Visst är det gott!