torsdag 29 juli 2010

Bröd och marmelad...

mmmm... nybakat! Det här rågbrödet är godast imorgon. Men jag kan inte låta bli att smaka en varm skiva med smält smör! Det här brödet är favorit hos alla mina vänner. Superenkelt!

  • 4,5 dl filmjölk
  • 1 dl mörk sirap
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl solrosfrön
  • 1 dl krossade hasselnötter
  • 2,5 dl grovt rågmjöl
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk salt
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1,5 tsk bikarbonat
  • 2 tsk brödkrydda
  • penslar m vatten och strör på mynta och flingsalt

200 grader, längst ner i ugnen i 45-60 min. Recept ur boken "Leila bakar".

Tips, IKEA har ett jättegott shake and bake rågbröd!

Jordgubbsmarmelad - jordgubbar kokas med syltsocker ca.5 min. Skumma av och fyll i syltburkarna. Det blir smarrigt att äta en rågskiva med stark ost och lite jordgubbsmarmelad på imorgon bitti! Jordgubbsmarmelad är Lasses favorit och hans son P tog en burk direkt!

Nu ska jag fixa spagetti Carbonara! Ha en skön kväll!

Kram till alla... Anna

(alla foton av mig)

Inga kommentarer: